Facom.  O marca de scule cunoscuta datorita indelungatei traditii si bunului renume castigate de-a lungul celor 50 de ani de prezenta in tara noastra alaturi de Dacia-Renault. Lasand acest aspect deoparte, dupa parerea noastra, este o firma care sta  confortabil alaturi de Snap-On-ul american sau Hazet-ul german, oricum undeva in topul preferintelor celor care se respecta. Desigur, calitatea are pretul ei, lucru care in Vest se simte, insa la noi in tara, mai putin. Nu facem aici pledoarie pentru Facom, asa cum nu facem pentru nici o alta firma, fie ea scumpa sau ieftina. Alegerea va apartine. Noi vrem doar sa spunem ca in tara noastra, sculele ca si alte produse "no name" se vand uneori la preturi inadmisibil de apropiate de cele consacrate. Asta este insa o alta discutie, aici am vrut doar sa va prezentam o presa Facom de demontat arcuri-amortizoare, achizitionata de noi cam acum 14 ani.

Am cumparat-o cu un pret considerat prohibitiv la acea vreme, de cca 600 $, dar si modelul era o noutate absoluta. Ne-a fermecat pe loc rapiditatea cu care-si facea datoria. Foloseam pana atunci setul clasic de prese cu doua suruburi, nici el foarte ieftin (foto 1).

Era oarecum incomod sa insurubezi pe rand fiecare piulita a fiecarui montant, in asa fel incat arcul spiral sa fie comprimat cat de cat uniform si de cele mai multe ori era nevoie de doi oameni. Au existat chiar cazuri cand din viteza, unele spirale au sarit din presa cu doua suruburi si a fost un mare noroc ca nu s-a accidentat nimeni. Lucrurile s-au schimbat cand am pus la treaba noua presa cu un singur surub, adica Facom-ul din foto 2. Rapiditatea si comoditatea cu care se putea comprima arcul jambei McPherson de o singura persoana, a facut ca mecanicii sa se certe pur si simplu pe aceasta presa. In afara de asta, stateam toti linistiti, pentru ca practic nu avea cum sa sara arcul din presa. Si nu a sarit niciodata.



Montam multe amortizoare, uneori chiar 20/zi. Timpul scurt, clientii grabiti, de aceea, desi era scris foarte clar ca presa nu e conceputa pentru a fi antrenata cu pistolul pneumatic cu impact, totusi mecanicii nostri au fortat-o dincolo de limitele prevazute prin constructie. Uneori, au mai lovit-o si cu ciocanul, asa cum NU trebuie dvs. sa faceti niciodata.

Totusi, presa a suportat cu bine aceste tratamente total inadecvate, de-a lungul multor ani de zile. Pana la un punct, cand datorita impactului pistolului pneumatic, capul antrenor al surubului fara sfarsit s-a fisurat si a fost pierdut atat el cat si stiftul de blocare si rulmentul de presiune. In rest, nici un pic de uzura in ansamblul surub-piulita, dupa atat amar de vreme in care a fost supusa la eforturi considerabile ! Am cautat un rulment de presiune similar, pe la tot felul de magazine, fara succes. In cele din urma, am gasit unul de diametru corespunzator la interior… in piata de la Obor ! La exterior am realizat o simpla bucsa pe strung. Am demontat surubul fara sfarsit si i-am prelucrat manual partea cilindrica de jos incat sa obtinem un cap hexagonal de 15. Am folosit in locul vechiului cap de antrenare cilindric un cap de tubulara de 15, mai moale si mai tenace ca material, astfel incat sa-l putem perfora cu bormasina si sa nu mai fie atat de casant. Am folosit un stift prelucrat la cota de presare si am asamblat tubulara pe surubul fara sfarsit. Iar pentru siguranta, am executat un cordon fin de sudura, astfel incat stiftul sa nu mai poata cadea vreodata in niciuna din parti.

La nevoie, cordonul de sudura poate fi indepartat pe polizor.

Am gresat bine rulmentul si surubul fara sfarsit si astfel presa este din nou in atelier, la datorie. Am testat-o din nou cu pistolul pneumatic si a functionat si functioneaza si astazi perfect, la un an dupa aceasta modificare, gratie calitatii indiscutabile a materialului din care a fost executat surubul fara sfarsit si piulita complementara.

Aceasta scula va mai functiona in parametrii ei constructivi inca cel putin 6 ani, ca sa atinga venerabila varsta de 20 de ani. Ceea ce ar insemna un cost de 30$ pe an, adica cca 2,5 $ pe luna !!! Avand in vedere ca de schimbat un amortizor costa in prezent in Romania intre 6-10 $, mana de lucru propriu-zisa fiind cam jumatate, ar rezulta ca veti amortiza investitia si chiar veti castiga ceva, deja de la primul amortizor schimbat in luna respectiva !