Dupa parerea noastra, orice atelier care se respecta ar trebui sa aiba o masina de dejantat, chiar daca nu e specializat pe activitatea oarecum impropriu denumita la noi generic, "vulcanizare". Deci daca nu va ganditi neaparat la o "vulcanizare", credem ca va este suficient un SICAM Nibbio 400. Masina este relativ usoara, are numai 160 kg, este economica si simplu de operat. Ocupa putin spatiu si este, zicem noi, relativ ieftina, adica 1000 Euro+tva. Cu ajutorul unei surse de aer comprimat intre 8-12 bar, reuseste 1500-1800 kg apasare la detalonare. Monteaza/demonteaza roti cu diametrul maxim de 1010 mm si latimi cuprinse intre 3"-16". Jantele acestor roti pot fi intre 10"-23".

Noi am achizitionat acest utilaj de la firma Novatech, despre care nu auzisem cele mai frumoase cuvinte de la colegii nostri de breasla si am vrut sa vedem care este adevarul. Desi am dat destul de greu de sediul acestei firme, in compensatie parca, am intalnit oameni amabili si seriosi, spre deosebire de agentii sau vanzatorii altor firme mult mai titrate, despre care vom vorbi cu alta ocazie. Cu Novatech, in functie de valoarea cumpararii, puteti chiar negocia pretul. Dar nu va asteptati la reduceri majore. Cu toate aceste prime bune impresii, am avut ghinion, pentru ca modelul repectiv nu era in stoc. De altfel Novatech nu are, sau nu avea la vremea respectiva un magazin de prezentare si nici nu se ofera sa-ti arate utilajul in lucru, la alte ateliere. Cu alte cuvinte, nu ai de ales, platesti avansul vazand doar niste prospecte si asculti cuminte recomandarile celor de acolo. Asa am si facut, dar nu fara indreptatite indoieli. Am asteptat exact atat cat ni s-a spus, adica trei saptamani pana la urmatorul transport. A trebuit sa mergem cu duba noastra sa luam delegatul firmei, apoi in Panduri intr-un depozit cam daunator imaginii firmei-ca sa zic asa- inapoi cu delegatul la Novatech si abia la sfarsitul zilei am ajuns cu utilajul acasa. Ne permitem sa sugeram firmei sa livreze astfel de echipamente direct la sediul beneficiarului cu o furgoneta-taxi, lucru care nu ar putea costa mai mult de 3-400.000 lei, dar care ar scuti clientii de intalnirea "de gradul 3" cu depozitul amintit. Un lucru bun a fost garantia de 18 luni acordata de-abia de la data punerii in functiune, care s-a produs destul de tarziu fata de data cumpararii, din cauza noastra. Un tehnician a venit la "locul faptei", in 15 minute a dat drumul masinii de dejantat, a completat certificatul de garantie, ne-a instruit baietii. cam in graba, dar in fine, ne-am descurcat. De altfel primiti manuale in toate limbile straine uzuale, dar si traducerea in romaneste, care nu e facuta numai din obligatie legala, ci chiar ne-a fost de real ajutor.

           Nu aveti nevoie de oameni specializati caci orice ucenic cat de cat indemanatic poate monta pneuri cu sectiune joasa sau demonta pneuri vechi, coapte, "lipite" de janta, fara pic de efort. In pret este inclus si pistolul de umflat cu manometru, la care, ce-i drept, a trebuit dupa o luna de utilizare sa-i schimbam o cupla rapida care a costat nimica toata.
          Secretul usurintei cu care se lucreaza cu o astfel de masina este talpa din plastic special care aluneca usor pe circumferinta jantei, repectiv pe talonul anvelopei. Aceasta piesa destul de atipica se poate comanda ca piesa de schimb. Daca esti putin neatent, la jantele mici de 13-14" exista riscul ca piesa sa se crape. Ar mai fi ceva: initial am crezut ca nu e nevoie de pasta speciala de montaj recomandata de cei mai vechi in aceasta meserie, fiindca montajul parea oricum usor. Totusi, am cumparat si pasta, care desi initial parea cam scumpa, dureaza asa de mult incat pretul pe anvelopa montata a devenit neglijabil. Cu acea pasta speciala la care va recomandam sa nu renuntati si cu masina de care va vorbim, montatul unui pneu pe janta devine joaca de copii. Si nu veti avea niciodata nevoie de nici un fel de solutii "negre" de etansare, silicon, clorcauciuc sau alte din acestea, fiindca anvelopa se va aseza pe janta mereu perfect.
           Singurul lucru care lipseste este un set de protectii al ghearelor care apuca jantele de magneziu din interior destul de ferm. Asta pentru cei scrupulosi, care nu vor sa lase nici cea mai mica amprenta pe interiorul jantei in lucru. Se pare ca si aceste protectii pot fi comandate, insa din pacate, ca si multe alte firme, odata ce ti-a predat utilajul, Novatech nu mai vine prea curand in vizita. De altfel, de cand am pus aceste utilaje in functionare, nimeni de acolo nu ne-a mai calcat pragul sa ne intrebe daca mai dorim ceva. Sau macar sa-si noteze daca am fost multumiti.
           Una peste alta, dupa mai mult de un an de utilizare, da, suntem multumiti de masina de dejantat despre care am discutat. O singura data ne-am chinuit putin sa montam patru anvelope cu flancul mai dur, pe jantele de origine din aliaj ale unui Peugeot 307. Atunci am simtit nevoia unei masini mai complexe, a carui brat sa permita comprimarea mai usoara a flancului pneului.
           In alta ordine de idei, am auzit ca exista pe piata fel de fel de dispozitive care ajuta la umflarea pneurilor mai indaratnice care nu vor sa se ridice pe zonele de etansare ale jantei. Ei bine, noi inca nu ne-am confruntat pana astazi cu astfel de situatii.